Hollandsresan med Knallebygdens Rasfjäderfäförening.

Under några års tid har det pratats om att klubben skall åka till Holland någon gång. Så blev det äntligen bestämt att vi skulle göra detta under våren 2013.

Den 4april startade vi Britt´s Wolkvagnsbuss kl. 04.30 på morgonen och gav oss av på den långa färden ner till Holland. En resa som innehöll många glada skratt och väldigt mycket prat om fjäderfän i alla möjliga färger och storlekar.

Kl.18:30 var vi framme i Someren i Holland. En liten mysig stad med pedantskötta trädgårdar. Vi checkade in på Hotellet där vi lämnade av våra väskor och sen körde vi hem till Kenneth Broekman som varmt tog emot oss tillsammans med Jan Willem Hondelink.

Vi blev bjudna på välkomst dricka och satte oss ner runt Kenneth´s matbord. Alla fick göra en kort presentation om vad man hette och vilka fjäderfän som man hade. Efter presentationen blev vi bjudna på god mat som Jan Willem lagat till. Det var flera olika rätter och till detta fick vi öl att dricka.

Kenneth berättade vad vi skulle göra nästkommande dag och vi bestämde att vi skulle träffas redan kl.8.30 dagen därpå. Eftersom vi alla var trötta efter den långa resan så gick vi tillbaka till Hotellet som bara låg någon kilometer bort från Kenneth´s hus.

Fredagen den 5april ringde väckarklockorna redan kl.7.00 för att vi skulle hinna äta  hotellfrukost innan vi startade resan mot dagens första besök som var till De Walnoothoeven. Där födde man upp höns, pärlhöns och kalkoner för att ta vara på äggen och köttet. Gården hade även ett eget slakteri och en gårdsbutik. Vi visades runt på gården. Vi började i äggkläckningsrummet och sen ut till de dagsgamla kycklingarna som hade tillgång till stora värmetak, vidare till ett annat rum där de kycklingar som var 4veckor befann sig. Var 4:e vecka flyttades kycklingarna till nya lokaler fram till dess att det var dags för dom att slaktas. Vissa sparades för att gå som värphöns. Deras slaktprodukter ingick i en kvalitetssäkring som finns i Holland som består av att man ringmärker djuren med en ring typ vår SRF:ring och djuren slaktas med fötter och huvud kvar och ringen är en kvalitetsgaranti.

Rasen som dom hade till både kött och äggproduktion hette Chaamse hoen Vi fick även se en Power Pointpresentation om deras gård och om slakteriet, under tiden då vi drack kaffe och te, som vi blev bjudna på.

Efter detta besök åkte vi vidare till Ad och Wilma Taks som tog emot oss i sin trädgård. Dom hade duvor, får, höns, pärlhöns, ankor, kaniner, hundar, katt och två kalvar.

Tillbaka till Someren för lite lunch på en smörgåsbar.

Sen åkte vi vidare till Ad U Nobelen en äldre man som tyvärr drabbats av cancer och kunde p.g.a. detta inte ha kvar alla de raser som han tidigare haft. När vi var där hade han ett tiotal raser förutom fasanerna. Men som mest hade han haft 34 olika raser. Dessa hade han lämnat ut till bekanta som tog hand om dom åt honom. Han bodde mitt inne i en by och vi trodde först att vi kanske kommit fel. Men när vi kom in på hans bakgård var där fullt med hönsburar och voljärer med fasaner. Eftersom han bodde som han gjorde fick han varje kväll stänga in sina tuppar i varsin liten box. Denna låda med massa luckor, körde han runt med hjälp av en cykelkärra. Tupparna var så vana vid att bli instängda varje kväll att så fort han öppnade dörren till deras burar hoppade dom in i sin lilla nattbox.

På kvällen blev vi bjudna på mat på en Frityrrestaurang i Someren. Dit kom även Dirk de Jong som var en vän till Kenneth. Vi var alla överens om att prova något typiskt Holländskt och bad därför Kenneth beställa mat åt oss alla. Det blev pommes, och tre olika friterade rätter till. Till detta serverades majonnäs vilket användes flitigt till alla maträtter oavsett vad man åt.

Kennethberättade att ryktet om Svenskarna som var på besök redan hade hunnit sprida sig i Someren och Kenneth hade fått veta på omvägar vad för smörgåsar vi ätit till lunch tidigare under dagen.

Efter den goda middagen gick vi alla till hotellet där vi fortsatte den trevliga kvällen tillsammans med Kenneth och Dirk.

Det blev en sen kväll och några av oss kom inte i säng förrän vid 02:30 på natten. Tänk att det finns så mycket att skratta åt och prata om.

Så ringde åter väckarklockan 7.00 morgonen därpå. Vi intog hotellfrukosten och körde sedan bort till Kenneth. Han berättade att vi skulle göra 3 besök under dagen. Det första till Rene Rutben som var en Wyandotte dvärg uppfödare och som även tillverkade äggkläckningsmaskiner och sålde sina produkter på nätet på: www.broedmachine.nl

Även Rene Rutben och hans fru bodde mitt inne i en stad där husen låg tätt. Men så fort man kom in på bakgården så var det som att komma ut på landet. Vi fick titta på deras vackra Wyandotter som dom hade i 7 olika färger. När vi tittat klart på hönsen fick vi se på de olika äggkläckningsmaskiner och ”fostermödrar” som han tillverkade. Han sålde även andra tillbehör som värmelampor, foderautomater, hydrometrar, musfällor etc. När vi var klara med rundturen bjöds vi in på kaffe.

Efter detta besök åkte vi vidare till Hans Diehl. Han bodde lite mer ute på landet. Hans fru födde upp pudlar och dom hade ca 30st. Men där fanns inte bara hundar utan också många andra djur att titta på. Emuer, pärlhöns, kalkoner, vita knölgäss, änder och ankor, åsnor, burfåglar, hjortar, hästar, wallabys, får, åsnor och säkert många mer djur som inte är med här. Även här blev vi inbjudna på kaffe och kaka.

Återigen åkte vi tillbaka till Someren för att inta en snabb lunch och en liten stunds vila innan vi skulle åka över till Belgien för att tas emot av Simfågelklubben. Några av oss gick till smörgåsbaren och åt lunch där, medan några uppsökte något annat lunchställe.

När vi ätit, vilat och bytt om var det dags att bege sig till Belgien, en resa på ca 1timme. Där mottogs vi av flera medlemmar från Simfågelklubben. Adressen till deras hemsida är www.watervogelbond.be/nl Vi var hemma hos Robert Vangelabbeeksom hade alla simfåglarna. Där bjöds vi på kaffe och bakverk innan vi fick gå på rundvisning på deras stora gård.

Där fanns över 80st olika raser av prydnads och simfåglar. Det fanns flera dammar där det simmade änder och gäss. Vissa arter hade egna inhägnader för de kunde inte vara tillsammans med de andra. Det fanns reden på många olika ställen med många olika smarta lösningar.

Utanför inhägnaden stod en lång container som var full med vita ”badkar” som var specialgjorda för små ankungar så att det inte blev smutsigt utan kunde hålla sig varma under lampa men samtidigt bada om dom ville det.

På detta ställe såg vi väldigt många enkla men smarta lösningar på många olika saker.

När vi var klara med rundvisningen tog Simfågelklubbens medlemmar med oss till en restaurang i stan. Där berättade dom om klubben och vad dom gjorde. Här blev vi bjudna på en 5 rätters middag. Till förrätt fick vi en laxröra med en liten sandwich, sen fick vi parmaskinka på sallad, efter detta en god soppa. Till huvudrätt fick vi fläskfilé, potatisgratäng och champinjonsås, med bröd och sallad till. Till efterrätt fick vi glass med bär.

Mätta och glada åkte vi tillbaka till hotellet. Där vi fortsatte kvällen med att prata om dagens olika besök och upplevelser.

På söndagsmorgonen träffades vi inte förrän vid 9 tiden så vi behövde inte gå upp jätte tidigt. Innan avresan från Kenneth gick vi en sista runda i hans trädgård och tittade på hans vackra djur. Han hade Toulousegäss, Rouenankor, Tysk Peking, Mignoner och jätte vackra Jersey Jättar.

Sen åkte vi åkte tillsammans med Kenneth till Ko ter Steeg som hade riktat in sig på Franska raser. Här fanns gäss, duvor, höns, ankor, ugglor och en minigris. Han hade även tre olika slags ugglor i en voljär. Vi fick gå in till den stora Slagugglan för att fotografera den och oss tillsammans med den.

Vi fick även se de populära Holländska tofflorna som dom gick omkring i, istället för gummistövlar när det var blött ute. Denna dagen var den första dagen som solen ville titta fram och det blev riktigt varmt. Ute hade dom dukat upp med bord och stolar. Vi blev här bjudna på lunch som bestod av väldigt god mat och dryck.

Efter detta besök tog vi adjö av vår vän och guide Kenneth som åkte hem till sitt, då vi skulle köra uppåt i landet för ytterligare två olika besök under vår sista dag i Holland.

Vid nästa anhalt möttes vi upp av Dirk som vi träffade på Frityrrestaurangen tidigare. Han visade oss en mini djurpark eller en typ av 4-H gård som han hade. Vi visades runt bland alla djuren. Där fanns bl.a. svarta svanar som för första gången fått ungar, tre stycken små dunbollar som var nykläckta.

Vidare åkte vi till en kille som födde upp dv. Kochin i många olika färger.

När vi var klara där åkte vi vidare hem till Jan Willem och fick titta på alla hans gäss som han hade på ett stort fält. Där fanns minst 7olika raser på gässen och 3-4 olika raser på ankor. Även Jan hade höns av olika raser som vi fick titta på.

Vi blev inbjudna på eftermiddags fika innan vi åkte vidare till Groningen för en sista natt på Hotell Groningen Plaza. Med tanke på att vi skulle upp tidigt dagen därpå för att åka hem till Sverige igen så blev det inte att vi var uppe så jätte länge på natten.

Efter att vi intagit den internationella frukostbuffén var det så dags för att packa in våra väskor i bilen och börja den över 100mil långa resan hem.

Vid 21-tiden var vi hemma igen och de flesta av oss somnade nog ganska snabbt efter att vi kommit i säng.

Ja, som ni säkert vid det här laget har förstått så har vi träffat helt fantastiska människor som verkligen har uppskattat besök från Sverige. Vi har inte varit varken hungriga eller törstiga under hela resan. Och vi har haft helt underbart roligt och är fulla med intryck efter alla vackra djur som vi sett.

Alla som vi besökt fick varsin zinkhink med typiska Svenska matvaror i, som tack för att vi fick besöka dom. Dessa presenter har varit väldigt uppskattade.

Väl hemma visade mätarställningen i bilen att vi kört 309 mil under vår resa. Men det var det värt, även om det inte varit jättebekvämt då man somnat till i bilen och fått ont i nacken.

Text

Paulina Bengtsson och Christer Sandh

Bilder (ses separat i fotoalbumet Hollandsresan så småningsom)